Érdekes, hogy a „HR szerepe a lean bevezetésében” kifejezés milyen ritkán szerepel a lean tanácsadásban. A lean világában számos szakkifejezés használatos és már szinte szótár kell ahhoz, hogy eligazodjunk a kifejezések között. (Létezik is már lean szótár). A szakemberek gyakran hangoztatják a japán szavakat, mint pl. MUDA, rövidítéseket, mint pl. 5S, cella rendszerű gyártást, húzó elvet és egy sor egyéb dolgot ami első hallásra nagyon idegen világnak tűnhet, pedig valójában nem az.
Amiről azonban kevés szó esik, hogy ezek a jól felépített rendszerek évek sőt évtizedek szorgos és dolgos munkájának a gyümölcsei. Nem lehet a lean módszerek bevezetésében gondolkodni, anélkül, hogy az embert, a dolgozót ne vennénk figyelembe és ne helyeznénk a középpontba. A lean bevezetés két legfontosabb pillérének a vezetők hozzá-állását és a dolgozók bevonását tartom.
A lean elnevezést amerikaiak vezették be a köztudatba amikor a Toyota gyártási rendszerét tanulmányozták. A toyota gyártási rendszerét Taichi Ohno dolgozta ki és vizuálisan egy ún. TPS házként ábrázolta, hogy bárki könnyen megértse. A ház alapja a lean kultúra és szemlélet, ami nem más mint az emberek gondolkodásmódja, szemlélete, minden napi tevékenységük. Amikor minden dolgozó, minden nap, minden folyamatban ha észreveszi a javítás lehetőségét, akkor megteszi vagy megkísérli javítani azt a folyamatot. Bár a TPS ház ránézésre egyszerű és érthető, kevés ember érti valójában. Ahogy a jó pap is holtig tanul, úgy a lean szakember is egy életen át tanul és jelent mást és mást ez a vizuális ház a tudása különböző szakaszaiban.
Miért találkozunk ritkábban azzal, hogy miért fontos a HR szerepe a lean bevezetésében?
Ami ma lean tanácsadók által könnyebben eladható, azok olyan kézzelfogható projektek, amik azonnali eredményt hoznak. Emiatt a vállalatvezetőknek, akik nem járatosak efféle területen, de óvatosak a költségekkel a lean olyan formában van bemutatva, mint hatékonyságnövelő eszköz. Részben így is van, de egy sokkal fontosabb lépés nem kerül napvilágra, ami az emberekről szól. Mert emberekkel foglalkozni, tanítani és képezni őket bizony időigényes és hosszú folyamat. Azonban vállalati lean kultúra jó alapokkal csak így épülhet. Rész-sikerek, sikeres projektek bárhol lehetnek. Lean cégkultúra ott alakulhat ki, ahol a dolgozó ember kerül a középpontba. A dolgozók és vezetők bevonása, képzése és tanítása pedig szervesen kapcsolódik a HR tevékenységekhez. Ez az oka, hogy ezzel a történettel érdemes külön és alaposan foglalkozni és amiért a HR szerepe a lean bevezetésében elkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen csak sajnos sok helyen még gyerek cipőben jár.
További cikkek: http://leanmester.hu/category/blog-hu/