A lean szemlélet a szolgáltatásban hazánkban még gyermek cipőben jár. A lean elnevezés a 80-as években született Womack által. Eredete Japánba vezet vissza, a Toyota gyárba. Itt született a Toyota gyártási rendszere, mely a lean bölcsőjének tekinthető. A II. Világháború utáni időkben, az autóiparban. Ezt a szemléletet és vállalat vezetési módszert több autóipari cég is elsajátította és a módszer könnyen hasznosítható volt a tömeggyártás más területein. Lean módszereket alkalmazhatunk az élelmiszeripar, elektronika, gyógyszeripar, építőipar, fémipar és még számos területen.
Hasznos lehet-e a lean szemlélet a szolgáltatásban?
A lean szemlélet egyik legfontosabb eleme a vevőközpontúság. Szintén fontos eleme a hatékonyság növelése folyamatos és szünni nem akaró folyamatfejlesztések révén. Még számos tényezőt említhetnék, de ez a két elem önmagában elegendő, hogy megértsük a lean vállalat vezetési filozófiának van létjogosultsága bármelyik iparágban és a szolgáltatásban is. Hiszen azzal szinte minden piaci szereplő megszólítható, hogy vevőközpontú és hatékony legyen. Ezen a téren mindig van lehetőség további fejlődésre. A szolgáltatóiparban is egyre több helyen jelentek meg lean projektek mint például bankszektorban, biztosítótársaságoknál, légiirányítás és logisztika területén, egészségbiztosítási, mentésirányítási területeken. A válasz tehát, hogy a lean szemlélet és módszertan alakalmazható különböző iparágakban és szolgáltatásban. A folyamatok fejlesztése, a hatékonyság növelése és a vevői elégedettség növelése minden üzleti tevékenység számára hasznos függetlenül annak méretétől és iparági besorolásától.